آخرین اخبار
کد مطلب: 80087
سالانه ?? ميليون مترمکعب آب در چهارمحال و بختياري هدر مي‌رود
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1332

به گزارش سلام لردگان، "هدررفت آب" يا همان نشست آب پديده‌اي است که در بيشتر تأسيسات آبرساني بين مخزن (محل توليد آب) تا محل مصرف مشترکان آب شرب رخ مي‌دهد.

شناخت شکستگي‌ها در شبکه‌هاي آبرساني و بررسي پيامدهاي اين مسئله در راستاي کاهش هدررفت آب موضوع مهمي است که شرکت آب و فاضلاب شهري به آن توجه ويژه دارد و در اين ميان اصلاح شبکه‌هاي فرسوده مهم‌ترين راهکاري است که آبفا براي مقابله با اين موضوع انجام مي‌دهد.

کاهش هدررفت آب در شبکه‌هاي آبرساني علاوه بر افزايش درآمد شرکت‌ آب و فاضلاب مي‌تواند به صرفه جويي در مصرف آب در مناطقي که با کمبود آب روبه‌رو است، کمک کند.

قدرت الله بيگلري در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در شهرکرد، اظهار کرد: حجم توليد سالانه آب در چهارمحال و بختياري 45 ميليون مترمکعب است که 10 ميليون مترمکعب آن به‌دليل شکستگي‌ها در لوله‌ها و اتصالات تأسيسات آبرساني از دسترس خارج شده و به هدر مي‌رود.

وي افزود: ميزان نشست آب متغير بوده و تحت تأثير عوامل مختلفي مانند طول عمر لوله‌ها، اتصالات و تجهيزات قرار مي‌گيرد که لوله‌هايي با طول عمر بالاتر در معرض خطر شکستگي بيشتري قرار دارد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري چهارمحال و بختياري گفت: عدم توزيع نامناسب فشار، تردد ماشين‌هاي سنگين، خوردگي داخل لوله‌ها به‌دليل اسيديته آب (pH)، خم کردن زياد اتصالات و لوله‌هاي لاستيکي که در معرض تابش مستقيم خورشيد بوده، از ديگر عوامل ايجاد شکستگي در شبکه است.

بيگلري تصريح کرد: دليل اصلي شکستگي و نشت در شبکه آبرساني در شهرهاي شهرکرد، ناغان و باباحيدر؛ افزايش فشار آب، در فرخ‌شهر و شلمزار؛ تردد کاميون‌ها و در فارسان و لردگان؛ دير رسيدن به تعميرات دليل اصلي نشت آب گزارش شده است.

وي افزود: خوشبختانه با راه‌اندازي سامانه اطلاع‌رساني 122 از سوي آبفاي چهارمحال و بختياري در اين شرکت به‌صورت شبانه‌روزي گزارشات مردمي مبني بر شکستگي‌هاي شبکه ثبت و ضبط شده و شرکت نسبت به رفع آن اقدام مي‌کند.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري چهارمحال و بختياري گفت: هدررفت آب در گذشته 30 درصد بوده که اکنون با اطلاع‌رساني و اصلاح شبکه‌هاي آبرساني فرسوده اين ميزان به 22 درصد کاهش يافته است.

مسعود ترابيان گفت: هدررفت آب در سه پارامتر مصارف مجاز بدون درآمد، هدررفت ظاهري و هدر رفت واقعي خلاصه مي‌شود.
وي افزود: مصارف مجاز بدون درآمد، مصارف داخلي شرکت آب و فاضلاب است چه اندازه‌گيري داشته باشد، چه نداشته باشد.

معاون خدمات مشترکان و درآمد گفت: هدررفت ظاهري، شامل خطا در قرائت کنتور و انتقال داده‌ها، خطاي خود کنتور و انشعابات آب غيرمجاز است.

ترابيان افزود: هدررفت واقعي آب شامل نشت از شبکه توزيع و خطوط انتقال، سرريز مخزن، نشت مخزن و نشت از انشعابات مشترکان اين شرکت است.

نبي الله پورعبدالله با اشاره به پيامدهاي منفي وقوع نشت در شبکه هاي آبرساني گفت: ايجاد ترک و شکستگي در تأسيسات آبرساني و به دنبال آن هدررفت آب، سبب افزايش بهره‌برداري از منابع آبي براي جايگزين نمودن آب نشت يافته مي‌شود که اين مسئله زمان‌بر و هزينه‌بر است.
 

وي افزود: از ديگر پيامدهاي منفي وقوع نشت، احتمال آلوده شدن آب در شبکه آبرساني است.

معاون بهره‌برداري آب و فاضلاب شهري چهارمحال و بختياري گفت: فرسودگي شبکه، عمق لوله‌گذاري، آلوده بودن محيط پيرامون قرارگيري شبکه‌هاي آبرساني در نتيجه وجود چاه‌ فاضلاب، نشت پساب کشاورزي به زمين، نزديکي به پمپ بنزين از عوامل گسترش آلودگي به نقاط داراي شکستگي تأسيسات آبرساني است.

پورعبدالله خاطرنشان کرد: طول شبکه‌ آبرساني در سطح شهرهاي استان يک هزار و 430 کيلومتر است که 30 درصد اين شبکه‌ها فرسوده است و در سال 92 هشت کيلومتر اين مسير اصلاح شده است.

وي نشت‌ها را به دو دسته نشت‌هاي بزرگ و کوچک طبقه‌بندي نمود و افزود: در نشت‌هاي بزرگ حجم بيشتري آب به هدر مي‌رود و به دليل بزرگ و قابل رويت بودن در اسرع وقت رفع نقص مي‌شود.

معاون بهره‌برداري آب و فاضلاب شهري چهارمحال و بختياري تصريح کرد: نشت‌هاي کوچک نسبت به نشت‌هاي بزرگ خطرناک‌تر بوده و اگرچه به ظاهر حجم کمي آب هدر مي‌رود ولي به‌دليل اينکه زمان بيشتري اين نشت مخفي مي‌ماند سبب خروج حجم بالايي آب از شبکه مي‌شود.


پورعبدالله گفت: ميزان نشت از انشعابات فرعي بيشتر از خطوط اصلي است زيرا طول آنها بيشتر بوده و اتصالاتي که در مسير استفاده مي‌شود بيشتر است.

وي با اشاره به هزينه‌بر بودن رفع نشتي‌هاي آب در شبکه آبرساني تصريح کرد: 20 درصد از کل سرمايه‌گذاري که به تأسيسات آبرساني اختصاص مي‌يابد صرف رفع نشتي‌ها مي‌شود که اين ميزان معادل 30-20 ميليارد ريال است.

معاون بهره‌برداري آب و فاضلاب شهري چهارمحال و بختياري گفت: در گذشته از لوله‌هايي با جنس فولادي و آزبست استفاده مي‌شد ولي امروزه اين شرکت براي اصلاح شبکه‌هاي آبرساني از لوله‌هايي با جنس پلي اتيلن استفاده مي‌کند.

پورعبدالله گفت: لوله‌هاي پلي اتيلن مشکل خوردگي لوله‌هاي فولادي و شکننده‌بودن لوله‌هاي آزبستي را ندارد و اجرا و اتصال آنها به راحتي انجام مي‌شود.

وي افزود: کاهش هدررفت آب در شبکه‌هاي آبرساني علاوه بر افزايش درآمد شرکت‌ آب و فاضلاب مي‌تواند به صرفه جويي در مصرف آب در مناطقي که با کمبودآب روبه رو است، کمک کند.

انتهاي پيام/

تسنيم

 

 

 

 

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس